Link to this page Link to this page Link to this page Link to this page Link to this page Carian dengan Google

Thursday, September 25, 2008

JOM MAKAN DAGING SEDARA KITA!!

"nampak cam best jugak video ni..." detik hatiku pabila bersiar-siar di laman YouTube..biasa la, boring-boring tengah tepu utk siapkan projek WiFi sistemku yang tengah stuck ari tu...

asalnya sekadar nak cari sedikit hiburan dihati je, tapi bila tengok video ini, rupa-rupanya ia penuh dengan pengajaran dan peringatan kepada diri yang tak seberapa ini...isu yang cuba diketengahkan oleh klip video ni diolah dengan begitu baik sekali. penuh dengan mesej yang tersirat. dibantu juga dengan teknik fotografi yang aku kira agak bagus..tahap filem la. apapun,tahniah kepada yang menghasilkan klip video peringatan ini yang semestinya bukan dihasilkan di negara ini..layann..!!




Dosa mengumpat tidak syak lagi adalah sebuah dosa yang agak besar. Ia disebutkan oleh Allah SWT : ertinya : " Adakah kamu suka memakan daging mayat saudara kamu ? " ( Al-Hujurat : 12 ) . Rasulullah pernah menggunakan satu teknik sastera dalam mengingatkan sahabat tentang bahaya mengumpat. Di satu ketika Jabir r.a mengatakan bahawa dia bersama Nabi SAW di satu tempat dan terbau busuk di tempat itu, lalu Nabi SAW berkata " Adakah kamu tahu apakah bau ini ? , inilah bau orang-orang yang mengumpat orang mukmin" (Ahmad, dengan perawinya thiqat).

No comments: