Link to this page Link to this page Link to this page Link to this page Link to this page Carian dengan Google

Wednesday, September 24, 2008

PELIK TAPI BENAR BULAN PUASA

Sekarang ni kita semua telah berada di fasa 10 malam terakhir di bulan ramadhan. Namun, sepanjang berada dalam bulan puasa tahun ini, banyak perkara-perkara berbangkit yang masih menjadi persoalan dikalangan rakan-rakan . Maka, berbekalkan ilmu pengetahuan serta kajian yang dibuat melalui internet dan juga melalui pertanyaan kepada orang yang lebih alim, beberapa perkara yang boleh dikatakan pelik tapi benar mengenai puasa yang dapat dirungkaikan. Antaranya:-

• Kita boleh mengorek hidung, telinga dan lain-lain rongga. Sungguh hairan juga apakah kaitannya ‘menggali’ hidung atau telinga dengan puasa? Tidak pastilah kalau ada dikalangan kita yang mengorek hidung lalu terasa kenyang diperut beliau.
• Kita boleh makan walaupun telah masuk waktu imsak iaitu lebih kurang 10minit sebelum Subuh. Kita hanya perlu berhenti makan apabila diyakini telah masuk waktu Subuh. Rasulullah bersabda “ Fajar ada dua jenis. Fajar yang apabila ia tiba, haram untuk makan dan dibolehkan melakukan solat dan fajar yang kamu tidak dibolehkan makan”[riwayat al-Hakim dan Ibn Khuzaimah]

• Kita tak perlu melafazkan niat “nawaitu sauma ghadin…” mahupun menyanyi lagu Raihan ‘ Puasa dulu baru Raya’ kerana Nabi s.a.w tidak pernah mengajarkannya. Niat itu tempatnya di hati. Apabila kita bangun sahur, ia membuktikan kita dah ada niat untuk berpuasa, jika tidak, buat apa kita bersusah payah bangun sahur?
• Tidak makruh menggosok gigi pada siang hari sepanjang bulan Ramadhan..apatah lagi menggosok baju..

Perkara yang pelik (bagi sesetengah orang la..) tidak bererti salah. Hal-hal ‘pelik’ di atas telah ulama seperti syeikh Yusuf al-Qaradhawi sebut dalam kitab-kitab beliau..

No comments: