Link to this page Link to this page Link to this page Link to this page Link to this page Carian dengan Google

Friday, September 26, 2008

TIPS Meningkatkan Prestasi Komputer/Laptop Anda 1

Sepanjang hampir setahun berkecimpung dalam bidang servis komputer, pelbagai ragam pengguna komputer yang saya temui. "bang..tolong format laptop saya ni bang.Ada virus.."begitulah aduan yg sering saya temui dikalangan pelajar-pelajar. tidak kurang juga aduan dari kalangan pensyarah yang lebih kurang macam ni la nada beliau "dik, tolong repair PC saya ni ye..saya xmau format..tapi tak tau macamana saya nak PC saya ni laju.."kata seorang pensyarah semasa saya berkhidmat di fakulti ekonomi dulu.

Biasanya virus lah yang dipersalahkan walaupun kadang-kadang virus langsung tidak bersalah dalam soal ini. Mereka hanya diperkotak-katikkan oleh golongan-golongan tertentu. Jadi, sukalah saya disini untuk berkongsi sedikit sebanyak tips yang mungkin boleh membantu anda sekaligus juga boleh membantu anda untuk mengelak daripada mem’format’ peranti anda:

Clean disk error
Apabila sesuatu program itu rosak(crash) ataupun anda mengalami masalah gangguan bekalan kuasa, computer anda mungkin akan mengakibatkan kerosakan pada hard disk anda. Kerosakan yang sebeginilah sebenarnya asas kepada kelembapan computer anda tersebut. Jadi, jom kita cuba atasi masalah tersebut dengan cara yang paling mudah dahulu iaitu dengan “Disk Check”.

- pada Start menu, klik My Computer
- di My Computer dialog box, right klik pada pemacu(drive contohnya seperti c: atau d:) yang anda ingin perbetulkan itu, kemudian klik Properties.
- Pada Properties dialog box, klik pada tab Tool. Di Error-Checking seksyen, tekan butang Check Now. Dialog box yang seperti berikut akan dipaparkan:


- Pada dialog box tersebut, klikkan pada kedua-dua radio button tersebut. Kemudian tekan Start.

Okes, itu sahaja tips yang paling asas pada kali ini. Semestinya artikel ini akan bersambung lagi dengan tips yang seterusnya. Selamat mencuba!!

No comments: